https://www.mylivechat.com/addons/images/blogger-live-chat-3.gif




https://www.mylivechat.com/addons/images/blogger-live-chat-3.gif

Sabtu, 11 Julai 2015

PETUA HILANGKAN BAU BUSUK PETI SEJUK

 TIPS BERGUNA PETI SEJUK BERBAU HARUM
*******************************************



Assalamualaikum dan salam sejahtera...petua kali ni mudah je...saya kongsikan sebab setiap rumah mesti ada peti sejuk kan..ade yang 1 pintu ,2 pintu,3 pintu dan berpintu2

kadang2 kita terleka sebab ada saki baki lauk yang terperap lama didalam peti sejuk tu kan...konon2 sayang nak buang tapi last2 membusuk dalam peti ais kan

Yang tu ok lagi...paling tak syok kalau kita balik kampung atau bercuti kemana2...rumah black out..bahan mentah yang ade dalam tu dah mula menghasilkan bau yang fuhhhh...boleh pitam kot...siap mengalir ke lantai lagi

Jom saya kongsikan tips2 hebat ini  untuk dicuba jika masa akan datang kot2 anda terkena jugak kan....

1. Gunakan roti sebagai penyerap bau
•Caranya: keluarkan roti dari plastik, masukkan 2-3 keping roti di dalam peti ais, selama 5- 14 hari sehingga roti menjadi kering. Roti akan menyerap segala bau di dalam peti sejuk.

2. Menggunakan esen vanilla sebagai penyedap bau
•Caranya: Sediakan mangkuk air paip dan titiskan beberapa titik esen vanilla dan letakkan dalam peti ais . Kesannya ia akan mengeluarkan bau yang harum.
•Cara Kedua: Selesai membersih peti ais, tuangkan sedikit esen vanilla pada sehelai kain bersih dan sapukan ke seluruh bahagian peti ais dan susun kembali barang seperti biasa. Kesannya peti ais akan berbau segar.

3. Menggunakan arang untuk menyerap bau peti ais
•Letakkan 2-3 ketul arang di dalam peti ais. Arang tadi berfungsi menyerap segala bau yang kurang enak di dalam peti ais.
•Cara kedua: Letakkan ketulan arang tadi bersama dengan beberapa hirisan buah limau purut. Bau itu akan hilang dengan sendirinya.

4. Menggunakan nenas sebagai penyerap bau
•Caranya: Letakkan beberapa kepingan kulit nenas ke dalam peti ais. Biarkan selama beberapa hari sehingga kulit nenas kecut lalu, gantikan dengan kepingan kulit nenas yang baru.

5. Soda Bikarbonat
•Caranya: Ambil beberapa sudu soda dan bancuhkannya bersama air. Ambil kain dan lapkan di sekeliling bahagian peti ais. Hasilnya bau akan lebih cepat hilang.

ok semua...semoga tips2 ini bermanfaat untuk dimasa akan datang


NAK BELI SHAKLEE??
HUBUNGI SAYA
KARTINI 0124453078
SHAKLEE PENANG

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Copyright to SIHAT BERSAMA TINIE
Designed by UMIESUEstudio 2015