https://www.mylivechat.com/addons/images/blogger-live-chat-3.gif




https://www.mylivechat.com/addons/images/blogger-live-chat-3.gif

Selasa, 7 April 2015

BERUBAN DIUSIA MUDA


Punca Dan Cara Mengatasi Rambut Beruban Sebelum Usia |




 Baru usia awal 20an tapi rambut dah putih salju...apa anda rasa...malu ?atau pun trend zaman sekarang...?? Ramai beranggapan rabun beruban ni kononnya banyak berfikir...atau rambut tak cukup zat...ermmm mana yang betul...jom saya kongsikan pada anda kenapa rambut beruban!!!!

Punca-punca uban pra-matang

1. Tahap tekanan yang tinggi

Selain memberikan keselesaan, gaya hidup moden juga turut membawa bersama banyak tekanan dan ketegangan, sama ada berkenaan dengan kerja atau peribadi. Akhirnya memberi kesan kepada kemunculan uban pada rambut.

2. Genetik

Umur dimana rambut anda mula mengeluarkan uban juga ditentukan oleh genetik anda. Jika ibubapa atau datuk nenek anda mengalami rambut yang beruban pra-matang, iaitu sebelum mencecah usia tua, maka anda berkemungkinan besar untuk menghadapi masalah yang sama.

3. Pemakanan yang tidak seimbang

Pemakanam yamg seimbang mamainkan peranan penting dalam mengekalkan kesihatan tubuh termasuk juga kesihatan rambut. Kekurangan vitamin B12 adalah punca rambut beruban yang biasa. Bagi mengatasi masalah ini adalah dinasihatkan supaya meningkatkan pengambilan makanan yang kaya dengan vitamin B12 seperti tuna, sardin, salmon, daging lembu, daging kambing, keju dan susu.

4. Tabiat yang tidak sihat

Rambut beruban juga adalah hasil daripada tabiat yang tidak sihat seperti merokok, minum minuman keras dan sebagainya. Sebenarnya, perokok tegar lebih cenderung untuk mendapat masalah rambut beruban pra-matang berbanding orang yang tidak merokok.

5. Pengambilan cecair tertentu secara berlebihan

Pengambilan teh, kopi, rempah dan makanan bergoreng secara berlebihan akan mengakibatkan rambut beruban. Jika ingin mengurangkan kemunculan rambut putih, hadkan pengambilan makanan tersebut.

6. Kejutan emosi

Kadangkala, uban berlaku ketika waktu-waktu tertentu semasa seseorang itu sedang mengalami kejutan secara emosi atau kegawatan. Ini merupakan fenomena sementara dan pengeluaran rambut putih akan terhenti secara automatik selepas beberapa ketika.

Perawatan rambut beruban


1. Berkaki ayam

Berjalan pada waktu pagi sangat bagus untuk kesihatan kita secara keseluruhannya dan juga bermanfaat terhadap rambut. Berjalan kaki dengan berkaki ayam di atas rumput yang basah pada awal pagi dapat menghalang kemunculan rambut putih.

2. Gabungkan jus segar dalam pemakanan

Masukkan jus sayuran atau buahan yang segar ke dalam pemakanan anda bagi menggantikan minuman yang tinggi kandungan gula seperti minuman ringan. Jus dari lobak merah, salad dan alfalfa adalah sangat berfaedah. Pengambilan jus ini pada setiap hari akan menjadikan rambut anda sihat dan menghalang kemunculan uban.

3. Tingkatkan pengambilan Vitamin

Uban boleh dicegah dengan menambahkan pengambilan vitamin B12 dalam pemakanan seharian. Dalam usaha untuk memerangi masalah uban ini, pengambilan vitamin A dan B juga perlu ditingkatkan. Lebihkan memakan sayuran berdaun hijau dan buahan berwarna kuning. Untuk bekalan vitamin B yang mencukupi, lebihkan memakan sayuran yang berdaun hijau, pisang, tomato, kubis bunga, yogurt, yis, hati dan bijirin. Anda juga boleh mengambil vitamin B12 dalam bentuk pil.

4. Lebihkan pengambilan makanan yang kaya dengan Iodin

Makanan yang kaya dengan iodin membantu menghalang rambut beruban. Ikan mengandungi kandungan iodin yang tinggi. Pisang dan lobak merah juga mengadungi iodin yang sama.

 5.Merokok juga menjadi satu puncah di mana rambut boleh beruban dengan cepat. Kandungan nikotin di dalam darah lebih cenderung menghapuskan zat dan gizi yang diperlukan dalam rambut.

6.Malas untuk menjaga kebersihan rambut. Mereka tidak mencuci rambut dan jika mencuci pun tidak menggunakan syampu. Malah ada yang menggunakan sabun badan untuk mencuci rambut. Sebenarnya, bahan yang terkandung di dalam sabun mandi tidak sesuai untuk mencuci rambut.
  
7. Gunakan aloe vera (lidah buaya)
Aloe vera sangat berkesan dalam penjagaan rambut. Menggosok rambut dengan campuran aloe vera dan santan kelapa akan menggalakkan pertumbuhan rambut dan mengurangkan kemunculan kelemumur dengan meneutralkan aras pH kulit kepala dan membersihkan pori-pori. Kemudian bilas rambut dengan menggunakan syampu sepeti biasa.

8. Sapukan minyak pada rambut

Menyapukan minyak kepada rambut adalah penting supaya rambut menjadi sihat dan menghalang rambut dari beruban. Sapukan campuran minyak kelapa atau minyak badam bersama jus lemon, yang merupakan kaedah tradisional India untuk mencegah rambut beruban. Menggosok rambut menggunakan minyak ini akan membantu menghitamkan semula rambut putih.

9. Tingkatkan pengambilan mineral

Mineral sememangnya penting untuk tubuh berfungsi dengan sihat. Kita sudah sedia maklum bahawa melanin memainkan peranan terhadap rambut. Kekurangan melanin mungkin merupakan hasil daripada kekurangan mineral dan zat besi. Oleh itu, penting untuk mempunyai pemakanan yang seimbang bersama jumlah zat besi yang mencukupi bagi penghasilan melanin yang aktif dan sihat. Tyrosine adalah enzim yang mengandungi zat besi yang menukarkan Tyrosine menjadi melanin. Zat ini boleh didapati daripada hati lembu, cendawan, bayam, terung, asparagus, daun pudina, kentang, kacang hijau, tomato, halia dan lain-lain lagi.

ANDA JUGA BOLEH MENGAMALKAN SUPLEMEN UNTUK MENJAGA KESIHATAN RAMBUT DAN KULIT KEPALA ANDA...BAGAIMANA??


1- B COMPLEX SHAKLEE.
Salah satu nya jika diperhatikan, kekurangan vitamin B amat dititik beratkan dalam masalah rambut beruban, Kenapa vitamin B, dan vitamin B yg bagaimana diperlukan?? sila la pilih vitamin B yg mengandungi 8 vitamin yg lengkap dengan biotin. kenapa biotin? B7 (Biotin) sangat berkait rapat dan penting untuk rambut. Biotin digunakan untuk menghasilkan keratin dan mengatasi masalah keguguran rambut. Ia juga berfungsi mengawal rambut beruban.
Akibat dari kekurangan Biotin :
  • Rambut Gugur
  • Rambut kering dan Kasar
  • Rambut Kusam
Selain Biotin.. ada lagi 4 vitamin B di dalam B complex yg membantu dalam masalah rambut gugur dan Beruban.
  • Vitamin B5 (Pantotenik)- Jika tidak mahu rambut beruban inilah nutrisinya selain untuk mengatasi rambut gugur.
  • Vitamin B6 (Piridoksin)- Untuk mengelak rambut dari gugur dan penghasilkan melanin untuk elak rambut dari beruban.
  • Vitamin B12 (kobalamin)- Mengatasi masalah rambut gugur.
  • Vitamin B3 (Niasin)- Ia berguna untuk memperbaiki aliran darah pada kulit kepala.

2- ZINC 
  • Membentuk kolagen - zink membantu pembentukan protein dan kolagen untuk pertumbuhan dan perkembangan kuku, kulit dan organ.
  • Mengurangkan masalah rambut gugur/uban sebelum waktunya.
3- ESP 
  • ESP mengandungi 9 ASID AMINO PENTING. 
  • Asid amino penting untuk membina otot, rambut, kuku, darah, organ, kulit dan lain-lain. 
4- VITALEA - ELEMEN PENTING PADA SEL TUBUH
  • Menyediakan asas nutrisi
  • Memastikan sel hidup
  • Pertumbuhan sel baru

INGINKAN INFO LANJUT BERKENAAN SUPLEMEN SHAKLEE...hubungi pengedar shaklee anda!!

W/A  0124453078
FB https://www.facebook.com/tinie.ojek
 






Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Copyright to SIHAT BERSAMA TINIE
Designed by UMIESUEstudio 2015