https://www.mylivechat.com/addons/images/blogger-live-chat-3.gif




https://www.mylivechat.com/addons/images/blogger-live-chat-3.gif

Ahad, 27 Januari 2013

CIRI2 VITAMIN E YANG SELAMAT


Apakah ciri-ciri Vitamin E yang selamat?

Vitamin E merupakan salah satu nutrien kritikal tubuh. Vitamin E sangat penting untuk:
  • mempertahankan fungsi saraf dan otot
  • melindungi struktur membran daripada rosak
  • mengekalkan pertumbuhan normal
  • mengekalkan struktur paru-paru, hati, dan membran sel darah merah
  • Sebagai antioksida, vitamin ini bermanfaat sebagai mencegah penyakit jantung dan melambatkan penuaan.

Atas sebab inilah, penyerapan Vitamin E yang berkesan, boleh menyebabkan muka kita berseri & kemerah-merahan. Ini kerana, sel darah merah yang kekal dalam struktur yang sempurna, mempunyai kapasiti yang optimum untuk membolehkan oksigen bergabung dengan Haemoglobin di dalam sel darah merah. 

Oleh itu, oksigen dapat diangkut dengan sempurna. jadi, ketidak sempurnaan struktur sel darah merah akibat kekurangan Vitamin E tentunya akan menjejaskan pengangkutan oksigen ke seluruh badan, ke setiap satu sel yang memerlukannya. Ada sel tidak memerlukan oksigen?? tiada bukan?? semua sel hidup memerlukan oksigen. 

Penting bukan? Jadi kekurangannya pasti akan menjejaskan fungsi saraf, otot, hati, paru-paru, sel darah merah dan lain-lain lagi. Terlalu banyak yang akan terjejas dengan ketidakcukupan Vitamin E. Cuba kita bayangkan satu sahaja fungsi yang terjejas - sel darah merah contohnya. Ketidakupayaan tubuh mengekalkan struktur membran (lapisan luar) sel darah merah akan memberi masalah besar kepada kita.


Dibawah merupakan petikan buku tulisan Dr. Bruce Miller yang saya perolehi dari blog Kak N. Dr. Bruce Miller juga menekankan kepentingan Vitamin E dan menyarankan kita agar mencukupkan keperluan Vitamin E tubuh dengan suplemen tambahan. Kenapa? kerana, sebagaimana vitamin-vitamin lain, Vitamin E banyak hilang semasa makanan diproses.  



Apakah yang terkandung dalam penulisan beliau??mari kita baca (Sila klik gambar untuk lebih jelas)








Jadi, kita sepatutnya tidak berlengah untuk menambahkan Vitamin E dalam diet kita. Tetapi, pastikan Vitamin E tersebut mematuhi ciri-ciri berikut.


Bagaimana dengan Vita-E Complex SHAKLEE?

Vitamin E Shaklee terdiri daripada Vitamin E d-alpha tocopherol concentrate and d-alpha tocopheryl acetate selain lengkap dengan Selenium [as selenium yeast].

Vitamin E sahaja tidak sempurna tanpa selenium. Pengambilan vitamin E perlulah lengkap dengan selenium untuk mendapat kesan pengambilan yang optimum manakala tanpa selenium ia boleh bertindak sebagai toksik dalam jangka panjang kerana ia tidak dapat melaksanakan fungsinya dengan baik.


Sekiranya anda pengamal vitamin E selain jenama Shaklee, pastikan juga anda membeli vitamin selenium supaya vitamin E anda dapat berfungsi dengan lebih baik.
Sama seperti Vitamin A, kita tidak boleh mengambil Vitamin A berlebihan kerana ia boleh mengakibatkan toksik kepada badan melainkan kita mengambil vitamin Pro- Vitamin  A seperti Beta Carotene yang mana ia hanya akan ditukar kepada vitamin A bila diperlukan saja.

Makanlah vitamin E bersumber semulajadi dan ini boleh dilihat pada label botol vitamin anda sama ada ia 'd' atau 'l'.
Bagi yang bertulis pada label dengan 'd' ini bermakna ia adalah sumber asli. Manakala 'l' adalah sumber tiruan atau sumber kimia. Mengapa perlu memilih sumber asli? Supaya lebih mudah diserap oleh badan berbanding sumber tiruan atau sumber kimia kerana jika tidak dapat diserap oleh badan , ini akan menyebabkan toksik kemudan hari dan penyebab kepada wujudnya abnormal sel dalam badan.


Mungkin anda merasakan vitamin E Shaklee mahal berbanding vitamin E di luar sana [dalam pasaran] tetapi kita perlu tahu nilai yang kita bayar. Mahalkah? RM119 untuk 120biji bagi saya adalah sangat berpatutan & berbaloi dengan  kesan penyerapan yang efisien kerana Vitamin E Shaklee adalah bersumberkan asli dan lengkap dengan selenium.

Adakah kerana hendak jimat hari ini anda menanggung risiko yang besar kemudian hari?  

CREDIT TO SURIJUNIOR.COM

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Copyright to SIHAT BERSAMA TINIE
Designed by UMIESUEstudio 2015